Pages

Subscribe:

Tuesday, October 25, 2011

Zaman kini

Hari ini - 26-Oct-2011,3.18AM





Setelah aku kebingungan membuat VOCAB aku, aku tuba terpikir sejenak tentang McDonald yang aku lepak. Bukan sahaja disini malah dimerata tempat lagi. Kelihatan ramai ibubapa membawa anak-anak kecil mereka untuk keluar spend time together walaupun dah lewat malam. Memang tak elok untuk kesihatan budak tu tapi aku terfikir, kenapa ia ramai?

Sedarkah korang bahawa zaman sekarang ini, ibubapa dalam lingkungan 30-40 mempunyai 3-4 orang anak berbanding 50 dan keatas. Antara faktor2 yang membawa kepada quota ini adalah teknologi dan juga carrier masing2. Dimana pada zaman 80an, takada hiburan untuk para ibubapa seperti Astro mahupun ipad. Tiada kerja siang dan malam. Maka dengan itu mereka hanya mempunyai pasangan mereka untuk "berhibur" dan kembangkan keluarga. Ramai remaja dan ibubapa kini dah advance, tak habis menghadap Astro, Ipad dan lain. Time kerja pula keluar Subuh pualng Isyak. Dalam 10pm ke atas mereka pun bawalah anak mereka keluar untuk meluangkan masa. Justeru itu, janganlah disebabkan teknologi ini kita kurang "besarkan" keluarga dan luangkan masa bersama mereka. Hargai lah mereka, kerana hidup ini cuma sekali.

Nukilan asli dari -Edyka @ Ah Chong

0 Pengkritik:

Post a Comment